Tuesday 2 April 2013

Babak meniru secara berperingkat selama 6 semester di UiTM KT.


hai! dah lama gila tak buat entry baru.
menulis pun cam dah tak pandai nak mengeja lah ape lah. kerana ape?? yeahh! kerana Final lah. sekarang semua pelajar diploma seluruh warga UiTM dalam musim peperiksaan akhir. cuak!! alhamdulillah 2 daripada 3 kertas aku dah berjaya tumpaskan. nasiblah payper last nie payper rilex + sempoi siket! =)

Nie haaa.. DEWAN UTAMA UiTM Kuala Terengganu

so, back to the topic. macam nak bunuh diri pulak kan? gila ape bukak pekung di dada *ececehh.. bermelankolik okaii ;) tapi siyes la wei.. aku tak malu pun. sebab bagi aku dah memang lumrah pun kan??  semua pun meniru kan?? haa! jangan nak poyo cakap tak! aku lempang kan. hehe

ok! siape cakap UiTM nie xsusah? susah kot sistem OBE dia. sistem pelajaran UiTM xsama hokei ngan tempat lain. terkilan sangat dengar desas desus yang students IPTA lain duk mencaci students we all. hello! yang 4 flat kat sini takder pun duk goyang kaki korek lubang hidung ! subject we all though kot! grrr~ nak explain panjang-panjang orang takkan paham punyalah.
To be honest, sains gunaan jugak salah satu KOS yang memenatkan bagi aku. part 1,2, and 3
sibuk ngan kelas lah.. KOKO lah. lab reports and CALCULUS. subject lain pun ada jugak. so masa untuk study memang perghh! susah kot!! nasiblah aku nie kampus cinonet je. takderlah terkejar-kejar sangat. naik je part 4, 5 and 6. study agak relax sedikit as the subject core kita dah boleh pilih. tapiiiii!!! PROJECT!! haa.. mati okay. ada project and ada final. sesak ooo!

so, menirulah secara berperingkat. share ngan kengkawan. saling bantu carry mark masing- masing ok? hehehe.. so, aku! seorang  pelajar yang agak kelam kabut. pemalas and suka berkawan! haaa.. gang aku semua budak-budak pandai ok! *take note! gi IPTA pandai-pandai lah cari gang. so, disebabkan macam-macam hal dah terjadi sepanjang perjalanan aku nie. aku cerita secara berperingkat okay =)

PART ONE:
 so far macam biase ajer. meniru tapi tak rancak and aggresif mana. sebab kita baru berkawan kan? tapi entah camane setiap kali ade test, quiz, aku mesti tergolong dalam geng-geng gila. pernah kawan aku namanya NANA. sekarang dah pergi SPA cakap. "bagus meniru tolong carry mark kawan" and i was like... ye lah! nana! akan ku pegang kata-kata mu sampai mati! hahaha! part one subject cam biase-biase je. standard SPM kecuali math lah agak jauh siket lari. ada satu dua chapter je pun chapter SPM. so, senanglah score kat part 1 nie. tapi!usaha tetap kena ada okay? 

PART TWO: 
mula lah tertubuhnya gang-gang kepala meniru. as we, AS 120 2E nie sangatlah happening, satu kepala, sejiwa and seirama. kami satu kelas share jawapan tau. nak-nak tak silap aku lecturer KIMIA kami agak sukar untuk menyampaikan benda yang harus di ajar. so, we.. students yang baik terus mencari alternatif lain. masing-masing bawak notes. and start amik gambar okay. nak-nak test bio pun sama. lau kimia memang suruh budak lelaki lah bukak notes sebab kekadang tuh abang-abang senior yang tolong jagakan kitorang test. wow! heaven gila lah! 

PART THREE:
sem terakhir untuk kelas AS120 3E. kelas E akan di bubar kan. and yang aku ingat kami.. memang bersatu gila lah. budak 4 flat pun tolong we all yang hampeh nie. duk di hujung kelas pun boleh laung-laung bagai ok. tulis atas meja lah. and yes! mesej! haha. dari si A habis merebak ke semua 27 orang yang lain. yang takder mulut pun meniru okay! haha. comel je we all time tuh. =)

tengok! betapa akrabnya kami satu gang. ;'(

PART FOUR:
agak terrr culture shock sebab kelas baru yang aku dapat nie students dia amatlah berdaya saing antara satu sama lain. AS 120 4D. i memang saluted korang! plus, lecturer physic aku nie agaklah skema. so memang susah nak meniru. andd helo!? ingat semua tu jadi penghalang ke?? electronik ada kan?? so amik gambar . android user memang untunglah. tap tap tap kat screen dah sebijik-sebijik jawapan kua. andddd letak nota cinonet bawah kertas ke ape. markah gang-gang aku lebih kurang sama je. yang nie hanya gang aku 6 orang je. wani, ala jarang la.. dia cam baik gitu.. kak ayu pun sama, aku ama n mai sekepala! and kalau quiz cepat-cepat cari gang aku (merujuk pada group yang lepas) yang sama lecturer. kami saling bertukar-tukar soalan and siap hari bulan, soalan quiz bio n phy dah tersedia okay siap dengan jawapan lagi. tunggu masa nak salin je. salin pulak letak lam fail transparent. lecturer cam tak kesah. eleh nampak we all cam contfident an? orang lain sibuk menghafal and we all nie cam, lambatnyerrrrr cepat lah quiz orang nak balik tidur pulak nie! nampak tak permainannya kat situ? itu untungnya gang kita berpecah tau. masing-masing tatap menolong antara satu sama lain. AS120 julai 2010 intake. group E. rindu korang!!!

PART FIVE :
like seriesly! sem 5 kitaorang kena handle 2 project ok. ETR and mini project BIO. proposal and reports by stages yang nak di check dulu sebab nak perfect kan? pas hantar kena print balik. hantar and kena baiki then terus print itulah tugas aku and BFF untuk sepanjang semester nie. subject bio? waahh! giler banyak chapter nak kena tau. memang penat lah! physics pun menghafal jugak. dah tuh?? macammana nie? korang pun paham kan? so, sama aggresifnya kami. nie semua ok! sampaikan yang baik-baik pun bukak phone tengok gambar! pastu group C sekali lagi aku n gang kena tukar kelas. so, group C nie lebih baikkk lagi dari group D tau. segan nyaaa! bilangan kami makin sedikit. dari 6 orang dah jadi 4 je. aku,ama, mai and kak ayu. wani and ala dah tercampak ke group B. dimana gang rumah sewa aku semuanya lam kelas B. what to do. usaha kena lebih so kenakalan pun samalah lebihnya kan??



PART 6: 
 kembali ke group D. hehe. macam bola je kan aku and gang nie. kena campak kanan.. kena campak kiri. fishh betol lah. okay part 6 memang sweet. sebab aku dah jumpa rupanya gang yang sebulu ngan kitorang. gang-gang Cahaya Syahidda. mereka pun sama auta je dengan gang aku. tapi gang aku jauhh lebih extreme. as my housemate yang group B tadi tu kan.. budak 4 flat. so, aderlah sesetengah test time phy ke.. chm ke.. aku and gang akan tunggu gang group B kami untuk hantar jawapan. hehe. orang lain menelaah study nak rak aku 4 orang hanya sempoi-sempoi je. bukak soakan. errr... apakah ini?? then menerawang lah dulu. kawan mesej barulah riuh. time tuh semua macam intai-intai jawapan aku n gang. yelah. aku laung lam kelas " jawapan dari yati nie. budak 4 flat. nak tiru.. tiru.. tak nak tiru sudah" senang kan? heee..  and aku pun pernah bukak notes. keadaan tol-tol darurat. no gap lam 1 minggu. setiap hari lecturer berebut untuk bereskan semua test. dah tu sibuk ngan proposal projek KIMIA and projek PHY lagi. presentation lagi. time tuh. memang  nak menangis je rasa hati tapi apakan daya. menangis pun takleh membantu jugak kan? so, carilah alternatif lain lagi.. =)

so, memang macam tulah.. kehidupan kita sebagai students kan??  kadang-kadang jangan terlalu lurus. nak rasa nikmat hidup kita kena pandai auta siket. tapi jangan lah jadi cam saya. time study week memang dah macam haraammm=)
nsincerely,
ur hafifah hazizi



4 comments:

  1. geng2 aku plok mmg first time laa extrem giler buat keje mengopi nie..ahaha.. x pernah kelas D buat prangai gitu..senior ! haha *bangga*

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhahahha!! bagus daa! bagusss!
      ado kemajuan doh lonie..
      kekeke aku memey tahu pok mu baik
      saem nge sapolah ya jd bruboh ginie..
      takpo da.. kbaikan lah tu. hehe =)

      Delete
  2. dulu baek, loni koho baek..
    ikut kata nana ..
    sama2 bantu carry mark
    hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha!
      nana lah bui ayat keramat tuh
      sapa lonie puop aku 10 orang pegang! hahaha

      Delete