Friday 26 April 2013

how to release our stress??

BABEH - BABEH semuaa!! haloo!!

hai! kiki.. nie aku nak share lah sikit pandangan aku on how to overcome our stress!.. arghh! STESSS *gaya Kang Gary lam Running Man. huhu,, mesti kawan aku Khena suka giler nie. yelah! sampai bukak on9 shopping kat FB. (do click her name)

semua manusia takkan lari dari stress nie. aku salah satu daripada mereka. kalau aku?? lagiilah. macam-macam hal lagi nak fikir. sebagai anak dara tunggal ayah cik.. sebagai seorang anak yang yatim nie.. beban, tanggungjawab terhadap keluarga memang berat. kadang-kadang pemikiran aku lebih matang jika nak di bandingkan dengan kawan-kawan aku yang lain. aku? aku dah lalui banyak hal di usia muda aku nie. aku dah rasa kehilangan insan tersayang. aku dah rasa keperitan hidup tanpa seorang yang di panggil ABAH. aku pernah kehilangan kawan. aku jugak pernah di tikam dari belakang oleh seorang yang bergelar sahabat. tapi aku bersyukur sekurang-kurangnya sifat bendul aku yang terlalu mempercayai kawan-kawan aku dah dapat ditangani. =) dan aku lebih mengenali siapa orang-orang di sekeliling ku. chiewah pinjam ayat member aku Harzim kat twitter dia tadi. muhaha! jim! aku pinjam je. so, takyah mintak royalty lah bro! and hidup nie memang tak mudah yang di sangka kan? kadang-kadang ape yang kita nak.. yang kita impikan tak kan datang bergolek lam hidup nie. walaupun kita dah berusaha sedaya upaya. Tapi percayalah.. Allah tahu ape yang terbaik untuk kita. 

so, siapa yang tadak masalah tuh memang penipu besar di Alaf 21 ini. muhahaha. betol dak? =)

bagi aku, masing- masing ada cara tersendiri untuk menanngani stress dan masalah mereka nie. dan ini pulak cara aku! =)

1. sembahyang, zikir, dan berdoa
   memang benda wajib lah kan? kalau dah hubungan kita dengan Allah pun tak tau mana hala.. tak terjaga.. korang sanggup ke nak meminta pertolongan daripada-Nya? so, pikirkan lah ye. aku takderlah baik sangat tapi itulah =)



2. jaga hubungan baik dengan orang tua kita.
   bagi aku, abah dan ma salah satu tempat yang boleh membuatkan stress aku berkurangan. kadang-kadang dengan merekalah tempat aku boleh lepas segala-galanya. and i'm so glad.. because i got a very warm loving, understanding parents. ma dan arwah abah tahu bila masa aku muram. aku bengang dan macam-macamlah. biasanya, bila aku stress aku akan telefon ma. kuasa Allah, walaupun hanya mampu bercakap entah pape. hati nie dah sedikit tenang. =)





3. Tidur!
   kadang-kadang bila aku dah tak larat nak handle stress.. aku akan tidur. pernah masa sekolah dapat result rendah aku balik terus tidur. bangun lewat sampai nak dekat maghrib. pergi kelas tuisyen balik then terus tidur. tamau pikir! tamau pikir! tapi tak boleh jugak. homework pulak tak jalan. muhahaha.. so, pandai-pandailah balancekan masa ok. jangan jadi cam aku pulak. kelam kabut kang. hehe



4. friends.
   yes.. bagi aku.. aku seorang yang easy going. maksudnya aku jenis tak pikir secara rumit. i jenis follow the flow. malas nak pikir! sebab tu lah aku nie gemar mengeluh, sebab kalau otak aku nie dah ketandusan idea dah.. sampai tak cukup nyawa. apa lagi.. mengeluh, mengelengkan kepala lah sorang diri. bila dengan kawan.. aku boleh tinggal kan masalah tu tau. aku nie kan hyperaktif. biasalah.. orang yang hyper nie sebenarnya yang paling banyak terluka dan pemendam. bagi aku dengan adanya orang lain aku akan lebih ceria. biarpun mereka tak tau ape perasaan aku. tapi aku lega aku ada kawan untuk berborak, ketawa and bergaduh.  =)





5. bercakap
 hahahaha! aku ada masalah jiwa sikit. aku suka bercakap sorang diri. bila housemate tahu habits aku.. diorang cakap i was physco. chett! kurang asam betol. wanny terencat lah yang cakap. puih kau wanny! haha. tapi betol lah. aku seorng susah untuk bercerita apa jua cerita kat orang tau. tapi bila dapat cerita tak de full stop.  tapi bab problem nie. susah siket. cara dia? aku duk sorang-sorang aku bayangkan sepupu aku ke.. saper jelah depan aku and i was talking bla..bla.. bla.. alone. sumpah. menjadi ok,!!


6. mendengar music
   yeah!music bagi aku amatlah menolong. terapi yang sangat berkesan okay. bila dengan aje lagu.. aku terbuai-buai. kiki.. kadang-kadang menangis siot! keke.. tapi memanglah.. aku akan jadi lebih tenang dan lebih rileks lagi. muhahaha



7.  berlagak bodoh
   bila aku stress aku akan buat diri aku nie macam orang bodoh. hehe.. buat mistake. supaya akan ada yang tegur aku. yang tolong aku. then secara tak langsung menaikkan semangat aku secara tak lansung.

8. pandanglah sesuatu yang tenang.
  ada orang suka tengok langit kan? contohnya kawan aku ama dan maisa. kalau nora suka tengok sayur katanya. kalau pergi pasar malam tentu aku akan heret dia nampak sayur. "nora! sayur mu." pastu nora pun mesti mengagumi sayur-sayuran yang kat pasal sambil cakap tenangnya dapat tengok sayur. *bukan ke pasar malam nie panas and ramai orang? aku kalau tak sebab nak carik makanan. memang tak la aku nak gie melepak kat pasar. haish nora.. nora.. bagi aku pulak .. aku suka pantai. aku suka lepak kat pantai tengok ombak. aku suka tengok buih ombak . yela.. dari kecik lagi ma selalu cakap aku nie suka main air. so, bila pergi pantai. udara segar buatkan aku tenang. aku suka melepak kat pantai. bila kawan ajak kua aku mesti cakap jom gie pantai! malaslah duk lepak kat kedai makan ntah pape. tak pun boleh kita layan ABC kat pantai air tawar . kedai fav gang aku melepak. NASI AIR POK AWIE =)



9. membeli-belah
  haa..biasalah kan? orang pompuan dengan shopping nie memang tak larilah kan? tapi janganlah salah faham okay. maksud membeli-belah kat sini tak semestinya beli pakaian ape. aku suka beli barang dapur. hehe.. kat rumah sewa selalunya akulah yang membeli barang dapur. tolak troli. haisshh! feeling dah besar habis. okay.. now i dah 20-an dah. i dah besar.. dah boleh beranak pinak dah ! mummy!! 


10. do your hobby!
 macam-macam lah kan kita mampu buat bila ada masa terluang ok? tapi elak kan diri tau bila time stress nie. so salah satu cara tanak bagi pikir sal masalah atau stress kita.. ape hobi korang? haa bagus-bagus. ada yang suka kua jengjalan, main dengan budak, and macam-macamlah. and bagi aku.. aku suka menulis. macam sekaranglah! aku tengah menulis disebabkan aku bosan dan lebih tepat lagi untuk menghilangkan gundah resah bagai lam hati nie. dan aku juga suka mengambil gambar. dapat je kamera memang fokus aku pada gambar sahaja. tak makan pun tak per. hilang segala stress aku tau! =)




p/s: so itulah cara aku menghilangkan stress. korang??

XOXO,
nur hafifah hazizi



7 comments:

  1. penipu!! bile masa mu bercakap bagai kalau ade masalah hah? mu senyap n berubah jadi seorg yg pendiam ade lah. so,,hujah anda diatas mcm tak berapa relevant. hehe ^_^

    ReplyDelete
  2. Ye ke?? Aku snyp meta jah.. pah aku gegey gegok blik bengommm.. hahahah

    ReplyDelete
  3. part pergi pantai tu yg sku sukooooooooo :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muu suko g pntaai jgop ko?? Alolor.. shamee lah iteww

      Delete
    2. hoo laaa..kalu dok, xdok laa hampir tiap2 minggu, fok2 nie kena ikut aku g pantai..ahaha

      Delete
  4. aku suko wat naek status klu stress
    hahahaha
    gilo glamer

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah! oh rili?? hurm aku pun jie.. alamak! gano lah leh terlepas plop nie.. muhahaha..
      pdhal samo laa.. wat naik status sedih2.. kiki

      Delete