Tuesday 4 June 2013

HAPPY ENGAGEMENT KAK AYIEH AND ABE FAHMI! =)

ERR.. HYEEE!
agak lama kan aku menyepi.. so soryy.. susah lah nak update belog sekarang. mood untuk menulis tuh ada tapi bila nak taip selalu blank. tak tau lah ape kes nie. huihh! lahabau betol. makan maggi banyak sangat ke sampai otak aku nie dah jadi bengap? err... ampun dah nak kurangkan maggi! wehehe

okaylah first June 2013, kazen aku sudah berjaya mengikat tali pertunangan beliau ngan cinta hati dia. kak ayieh (my kazen) ngan abe fahmi sama-sama lawyer. so, majlis agak besar-besaran lah sebab nanti dorang kahwin dorang dah tak buat kat rumah dorang. dorang buat kat dewan.. so,memang kaw-kawlah mereka buat majlis nie.siap ada coklat fauntain and phothobooth lagi. waa! impian aku time nikah tuuu.. alamakkk.. hehe.  best kan?untunglahh.. baru je tunang dah macam wedding.orang mampu =)hehe.. *envy giler!*
pelamin milik kak ayieh.
how i wished i could have one. hehehe
so aku datang 2 hari lagi awal dari majlis tuh. which is 30hb malam. sampai je pukol 6 pagi lebih-lebih sikit tapi bab menunggu cik ngah aku datang jemput mak oiii punyalah lama. sebabnya cikngah pun baru terbangun time weolss called dia time tuh. so, terpaksalah menunggu lebih kurang nak dekat sejam. kitorang terus berhenti kat hentian putra (putra centre). so, satu malam atas bus aku tak dapat tidur dengan kepala pening sampai tekak aku nak muntah okay. aku pun tak paham kenapa dengan aku sekarang nie. nak je mengadu kat kengkawan..but kesian pulak kacau diorang tidur. so, tweet cam orang bodoh je lah malam tuh tanpa teman. amanina and mamat je sudi teman. tu pun kojap je. sebab aku ambil nap. pas tu dah terjaga. just tweet ape yang terlintas je lah. =) last sekali aku tido-tido lalat je lah. yelah.. nak berborak ngan my mum pun seat kitorang terpisah sikit. dengan perut tak makan. aku tak pernah lagi rasa loya tahap dewa camnie. macam-macam lah. =) sesampai je pagi tuh... aku tak mampu nak tido nyenyak. sebab dengar suara riuh orang kat bawah. terkebil-kebil tengok muka adik sepupu aku tido. jeles okayy! dorang tido nyenyak. pastu tengok kak yieh macam busy sikit. mengemas ape yang patut and mungkin aku pun terlelap kejap than bangun kol 8 lebih. tersedar kes kak ayieh terlepas pintu almari kuat sikit.

sambil tunggu kak ayieh. =)

"eh sorry, dah bangun ko? err.. tido lah lagi"
"takpe lah.. tak raso nak tido lah.. wat gapo tuh?"
"ngemas baju poh, malam nie mesti ramai nak guno bilik nie. kan ramai wargo apal (kampung guaa) mari. mesti nak tido dalam nie"
aku angguk geleng-geleng. adik-adik sepupu aku pun tersedar dengar aku ngan kak ayieh bersembang.
"poh, jum gie alamanda. kak ayieh nak cari barang untuk hantaran lagi lah. ke nak sambung tido lagi?"
"pukol berapa kak ayieh? poh tak mandi lagi nie?"
"sekarang, i mean.. lepas poh siap lah."
mata bersinar.. aku kan suka shopping nie. maksud aku cari barang. kedewasaanku akan terserlah kan? aku ngan amalin cazen aku terus setuju nak ikut.

so, that day.. sanak sedara kami ramai yang tak sampai lagi. lau gegirls just ada aku and amalin je. yang kejantanan pulak adik aku ngan abe pizie. pastu kaum-kaum tua siket. ramai akan sampai malam tuh.. #sigh so, hampir 60% aku and amalin lah yang kena kerah untuk bekerja. potong reben, buat ole-ole and macam-macam lah. hello! turun bus terus kena bekerja okay. takpelah. lain kali nanti i kawen.. kak ayieh pulak kena extra work untuk i okayhh? hehe.. =)

sisa-sisa yang perlu di siapkan 
Lewat petang tuh.. photobooth milik abe pizie dah siap. dengan props nya. waa! excited makngah. terus anto wechat kat cazen gegirls. dah mampu imagine yang we alls memang akan menggedik gila kat depan kamera besok. and semua cam excited sebab ada phothobooth  nie kan. tapi, bila kami tengok balik. background dia cam kosong je. so, abe pijie pun bersusah payah carikan kertas warna untuk kami buat text kat belakang. agak happening lah time tuh. Abid, abang sepupu aku pun join aku and amalin buat text untuk backgroung tuh.

"buatlah derahhh,, nak tulis gapo nie?"
"tauulah kawe pok bid. malin kato namo kak ayieh nge fahmi"
" tu jah?? gapo gitu.. tulis lah E'day.."
"e'day? okayyy! happy e'day! nice jugok pok bid!"
"kawe kaee... wedding planner. haa.. laman socialss gitew.. kawe blaja LK (lukisan kejuruteraan) bena." ape kaitan ngan LK and that text? aku pun tak paham. haha. haaa! family kami memang kalau sesama sepupu automatik akan menggunakan ganti nama (demo) and (kawe). sebenarnya aku tak pernah perasan. tapi bila ada kawan aku cakap "eh, memang mu ngan family guna kawe demo eh?" and aku tak hairan pun tapi bukan sorang pun yang tanya. ramai gila. begitu jugak sepupu aku yang lain. kawan dorang pun ada  bertanyakan hal nie. and yes. benda tuh tak pelik pun bagi kami. bila menghadap muka memang automatik "demo, kawe" . =) azali turun temurun barangkali. hehe

and that night.. memang jadi trend lah kami bercakap mesti sebut e'dayyyyyy.. hahaha. abid sangatlah funny. nasib dia ada. sekepala ngan aku. aku tambah lawak dia tambah. macam kawan baik pun ada. sayang pok bid tetiba time tuh tau. hehe. yela.. lau kazen aku semua ada.. takdanya aku mampu melepak dan menggila dengan dia. haha. "buat-buat derah lah siso tuh.. siap nie kito gie tengok midnight nok?fast and Furiost 6. kawe panah lingo lah dengar ore kato sedak.nok gie tengok kawe tak dop gu." hahaha. tergelak doe aku! well, siap ajak kitorang kua lepak kedai mamak malam tuh. alahaiii,.. cazen, lucu! tapi dek kerana malam tu memang sibuk. sampai nak dekat pukol 2 pagi kitorang barulah mampu siapkan ole-ole.  tu belum part mengemas lagi. mau patah pinggang oden okay. nasiblah cazen aku dari ipoh dah sampai pukol 9 tu.. time tuh.. askar-askar muda dipaksa mengikat pulut semangat hihi. manakala ibu-ibu muda and pokbid join buat lawak. dek sebab merekalah kerja kitorang tergendala. yela.. kuat ketawa je. nasib elia and faiz ada datang membantu.


pagi tuh.. lepas je subuh.. Kak Zura, wife abe pizie dah kerah kami yang gegirls nie bekerja tau. aku, amalin and elia. kami kena cut buah-buahan yang banyak gila and cucuk balik untuk coklat fauntain! mak oiii! sampai kecut-kecut tangan kami. dengan tak mandi. hahahha. pukul 10 dah kena pergi Alamanda balik. ambik cake and bunga (handboke) and adalah seperti lolipops and gula and beberapa tin susu-susu. muka kami memang muka pembeli barang. siap pun dah lewat. rombongan meminang mari pukol 12. kak anne pun belum muncul lagi ngan abid. so, kelam kabut lah time tuh. sesampaije kak anne kat rumah. terus aku tarik dia pergi make up. muhehehe.. tunjuk kepakaran. aku kan suka makeupkan orang. lepas kak anne siap dah dengar dari tingkat bawah suara abid, adik aku and faiz melaung suruh kami siap-siap nak pergi ALAMANDA. and i was like? aku tak siap lagi nie!!!! argh.. gaduh-gaduh okay make up muka. kesian amalin tak sempat di makeupkan gara-gara mereka memanggil. haha.. siap panggil aku,elia and amalin pakai mic lagi. riuhhh satu rumah tau. apelah punya kazen. tu belum lagi bahagian bapak yang pakai mic untuk berlatih pantun. macam-macam ayat pantun yang nakal aku dengar. alahaii.. memang bertunang nie pantun memang wajib ke??

gang mencari barang

so, turun tangga dengan kelam kabut.. abid  time tuh dah nak menganga dah . bukan sebab aku and gang lawa okay. tapi sebab nak mengamuk tunggu we alls bersiap. terbahak-bahak kami ketawa. buruk okay muka hang time tuh. turun-turun je.. nampak cameraman tengah snap gambar pelamin. i pun terus pergi sapa dia. *aku kan memang. mesra alam gitew. nak-nak ngan kameraman*

"err,, hai.. kameraman awak kawan kak ayieh ke?"
"oh,, ye. i kawan ayieh.."
terus senyum penuh makna. mesti si kameraman tuh ingat i nak flirt dia. and bagai memahami jelingan manja i, kak anne, elia and amalin terus ambil port possed depan pelamin.
"haa... mesti nak test lighting kan? ambik lah gambar kitorang" nyet nyet nyet terus beratur sebelah kazen yang lain langsung tak tau malu. brader kameraman pun macam terpinga-pinga. then ketawa. 
"okayy! no hal. ". hello! abid time tuh dah ambik kunci kereta. semua yang lalu tengok we alls mesti cakap

"ya allah anak dara! nak gie ambik cake pun sempat lagi!"
and we alls pun balas.. " aaammmeeemeyy.. nok tolong abe kameraman test lighting! muhehehe"

siap je snap beberapa kali terus berdesup kami lari naik kereta. haha. so, pergilah kami membeli barang ape yang patut. moment naik kereta paling best ah. macam-macam lawak and hal kami berhujah. abid pun sporting and my bodyguard faiz and adik aku pun sama.. lawak. sebabkan kami semua tak sempat makan pagi.. kami kumpul duit sikit-sikit sorang beli chicken nuggets,cheesy wedges ,and tart telur kat KFC. macam kelaparan okay. haha. lawak habis, dek kerana bergelak ketawa sakan.. sampai sesat kitorang nie. nie semua gara-gara abid tersalah lorong! hehe.. dah tu.. kecohlah orang tua. yelah rombongan dah sampai. we all baru terhegeh-hegeh turun kereta. haha.. funny! muka seposen bila orang tua tanya. takpe.. still happening =)



so, majlis berjalan lancar. lucu jugak pak sedara ku ayah da berbalas pantun sampai terkeluar bahasa kelate. riuh satu rumah pulak gara-gara ayahdae tersasul budu dia. so far, happening gila lah. as usually.. gang gedik family Pok Ngoh Che Soh United. (aku, elia,kak anne, amalin, kak azie and sepatutnya kak ayieh tapi dia dah jadi orang penting majlis tuh) so,, kami jelah. yang muka tak malu sekali akulah. kamceng okay ngan kameraman tu. dia pun sweet je selalu buli aku. bila muka aku buruk terus papar kat semua orang. jahat! "u, si tudung purple tak nampak.. u si tudung purple kanan sikit , si tudung purple bla..blaa...blaa" sampaikan satu family aku keneng-kenengkan aku ngan dia. malu mak! seriesly.! malu gila. ayah din siap panggil aku lagi konon nak buli aku. aku macam! errrhh!  janganlah!! orang maluuuuuu!!! dalam hati aku tak habis habis menyumpah tau! kakaka. takderlah. tapi hello world! i banyak mulut sebab i tak mo lah. biasanya lau aku berkenan and terjatuhhh perasaan ke.. i akan behave okayy. i akan diam. nie kalau mulut riuh sekapung. showing the true colour of mine?.. arghhh.. memang tak lah babe! hehe.

tengokkk! yah pun join kitorang wat gwiyomi tau! hehe
so, sian tau incik phothographer nie taw.. gila pukul 1 setengah tengahari kami semua penat + lapar okay. then dia pun terkedek-kedek kat adik sepupu aku sambil cakap .

"mana gang-gang u nie?? jum lah ajak ambil gambar i boring nie" 

haaa..! silap besar lah braderrr.. we alls memang pantang ngan gambar. memang kaum ibu kaum bapak tak kan mampu control we allls.. riuh lah sekampung alamaknya.yang cunnya si brader Yasman pollow je kami. kena heret oleh kami shoot outdoor. sekitar perumahan milik cikngah aku. hahaha. lawak derr!! macam -macam gaya pun ada. abe Fahmi pun kena paksa oleh kami. hello! first time jumpa. dia memang takleh control we alls gegirl nie. dipaksanya possing ngan kami. hahaha. gila gedik okay. dan sekali sekali keluar ketawa puaka milik si brader Yasman nie. terus meledak kami semua ketawa. memang sporting habis. aku kalut nak buat 'marie poppin's' punyer possed.. elia pulak sibuk ngan gaya lari-lari then jump dia. orang maluuu laaa! haha.. tetiba aku pulak yang segan nak kena melompat depan kameraman. yang lain? sporting habis. haha. tahan je lah hati.. tebalkan muka. kami berlima menggila ngan brader Yasman habis-habisan. tengah-tengah panas buta. hampir sejam jugak lah sesi outdoor tanpa pengantin pompuan. haha. 
haa! nie lah askar gila kami.
specky kak azie, blue kak anne, menganga tuh elia.
bila dah penat naik atas rumah. and duk tersedai ngan family aku. cik long " haa.. cik long ingat anak dara manalah yang riuh rendah.. duk menggedik tengok-tengok ada anak ciklong sorang.. achik sorang.. cikda sorang.. cikngah sorang.. cik su sorang.. haa.. lengkapwakil family sorang satu. awak-awak nie.. semua tak leh control. nanti kahwin pok-pok demo.. takdop lah hok nakal po awak-awak semua." haah la.. nanti turn we alls.. dah takderlah gang gila macam kami. alaaaa~~!!! tak bestttttttnyerrr! *hentak kaki!*


akhir sekali.. kami memang happy saje. al hamdulillah.. majlis berjalan lancar. semua happy. semua penat. okay.. brader photographer pun enjoy kami.. satu family lagi enjoyy.. tak habis -habis mintak kami possed. tak habis-habis puji family kami. " series! aku tak pernah enjoy ambil gambar like u guys did. korang gila lah!" haa.. memang gila. and gian tak gian ngan ke excitedment we alls satu family.. sedang-sedang sibuk ambilkan gambar we alls. tetiba mari duduk atas map jugak. lepas tu pandang belakang "boleh tak i nak join u alls semua?" ooooo! nak masuk gambar jugakkk. HAHAHHAAA.. lucunya.. semua serentak wargah Pok Ngoh Che Soh Unite jawab "aaaa bolehhhh!! " hahaha. and we all reramai lagi sekali buat gwiyomi. nenek i pun sama join gwiyomi ngan kitorang. takpernah-pernah lagi photographer datang offer diri nak bergambar ngan clients. haha. memang Fun and Havoc lah. rinduuuuuuu nak balik pada hari kejadian =)

suku je baru nie.. nanti family kami satu family ada aku nak uplodkan.
kameraman tuh yang duk depan. kaler hitam pakai spec.

malam tuh.. sekali lagi sesi adat kami sekeluarga jalankan. nie khas untuk anak-anak dara tau. yang anak dara semua kena paksa makan sirih pinangan milik kak ayieh. katanya muka kita akan berseri and cepat terima pinangan tak pun orang tngok muka kita pun orang berkenan. i dont know, entahkan betul entah kan tidak. kami dikumpulkan reramai and yes. makan sirih. mula-mula aku ketawa sakan tengok mulut sepupu aku buruk ngan kaler merah and daun-daun tersepit di gigi. lucu lah. pastu diorang berair-air mata nak telan that sirih. aku nie macam "err... pahit ke ape?" and yes.. aku tak telan pun that sirih. kunyah lam 5, 6 kali terus laju cari singki. okay! dah dapat rasa sirih tu macamana. cukup lah. bialah muka tak berseri pun. aku tak mampu. serta merta kepala aku pening makan benda tuh. eeeuuuuu!!!!  tapi!!korang.. anak dara di galakkan makan sirih hantaran meminang tau. sebab untuk bertambah seri muka. kata cikngah aku. kuat adat tuuu. katanya ,"moden mana pun kito anak-anak. petua orang tua tetap kena ikut. ambik sorang satu makan." dengan tegass okay. tapi anak sedara yang derhaka nie memang tak mampu nak telan sirih tuuu. hehehe. maaf cik ngah. =)

p/s: oh yee.. sini page milik sedara BRADER YAZMAN. tengoklah gambar beliau snap. mana tau korang berminat ngan hasil kerja beliau. oh.. setakat nie gambar family we alls tak di uplodkan lagi. nanti lah kalau dia uplod. aku updatekan okay? =)


SELAMAT BERTUNANG KAK AYIEH AND BRO FAHMI.  SEMOGA BERSATU KE JINJANG PELAMIN OKAY? =)

adioooss,
nur hafifah hazizi.

4 comments:

  1. hehe..nie baru tunang tp besar-besaran dh. sdp giler nmpk. dh mu bile pulok nk tunang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulaaa.. besar bsaran gila maa. Fmily hok lain pun cam kjut jgok. Xpela. Rezki dio. Aku?? Haaa. Aku tunggu mu nge daus duluuu. Keke. Xpom tunggu payid lah. Hehe

      Delete
    2. Tulaaa.. besar bsaran gila maa. Fmily hok lain pun cam kjut jgok. Xpela. Rezki dio. Aku?? Haaa. Aku tunggu mu nge daus duluuu. Keke. Xpom tunggu payid lah. Hehe

      Delete
  2. poh tunggu abe f dy laa ama haha

    ReplyDelete