Saturday 1 September 2012

ABAH


Tetiba pulak rasa macam nak bercerita tentang arwah abah. Hazizi Yusoff. 

entahlah.. mungkin aku rindu kat abah, mungkin rasa bersalah ngan abah , mungkin tak puas lagi hidup dengan seorang ABAH. takpelah.. aku redha dengan pemergiannya. redha.. walaupun jauh di sudut hati aku.. aku nak abah aku balik. abah tak suka bergambar, tapi last raya dengan dia . dia pulak yang sibuk ajak orang bergambar. rupa-rupanya 2009 ialah raya terakir aku dengan dia.. ya allah...

RINDU. ye aku rindu. tiap kali datang kat sini aku nampak ayah kawan-kawan aku datang siyesly aku akan terdetik abah pom macam nie jugak. kawan aku, amanina demam then mummy nge daddy die datang melawat semata-mata! semua terharuu.. datang ke rumah sewa kami dari besut semata-mata nak hantar makanan untuk kami then balik. baiknya dorang.. then tiap kali mereka datang hati aku mesti berdetik. kalaulah abah ada lagi tentu abah wat benda yang sama.

abah seorang yang tak pernah menunjukkan perasaan sebenar dia. dia seorang yang garang. xtegas pon.. macam lalang je! hehe..  kalau ngan anak, dia turutttt je ape yang anak nak. tapi antara adik beradik yang lain aku rasa aku lah paling jauhh sekali ngan abah. masa sekolah menengah dulu( pikiran tak  matang) aku selalu menyendiri. kehidupan aku hanya kawan-kawan. Ma selalu ngan abang aku . biasalah ibu biasanya akan lebih rapat dengan abang manakala abah pulak selalu je back up adik aku. kononnya dia kecik! walaupun terang-terang salah adik aku. so, aku rasa sooo alienated. mungkin sebab aku yang paling jarang duk berbual ngan abah dan ma.. aku paling jauhhh. kadang-kadang menangis sorang diri.

perangai aku 100% berubah  bila duk ngan kawan-kawan. aku lagi bising, gila, sempoi habis bila duk ngan dorang. tapi bila duk ngan ma dan abah.. aku paling diam. kadang-kadang je menggila. sumpah! sampai detik nie. aku masih rasa bersalah dengan abah. time abah sakit dulu, aku bekerja kat taska rumah aku. sibuk memang sibuk. jarang ada masa dengan abah. abah sakit lemah jantung. dia tak lalu makan selama 6 bulan. nasib kerja gov so dpt lah mc takpun cuti tanpa gaji. siyesly aku adik beradik tak pernah sangka abah akan pergi. ma selalu cakap, sabarlah.. tunggu abah sihat kita gi lah jalan.  abah pom selalu kata kalau dia betul-betul sihat dia nak ajak g berjalan-jalan satu family. FAMILY BESAR kitaorang. nak puasa seminggu. see? dia pom rasa dia akan sihat.  abah tak pernah buleh sakit. tak pernah! dia paling takut ke spital. sebab dia kata..

"gie spital nak check demam jah tapi segala jenis penyakit kita akan tahu.." 

betol! betol! ape yang dia fikirkan. aku pun takut dengan hospital. rela sakit dari pergi spital. 3 tahun da  arwah tak de dengan kami.. 3 tahun raya tanpa arwah. ya.. mula-mula raya aku masih ingat lagi aku menangis gila-gila. KAK ANN, sepupu terbaik aku selalu teman aku. aku tak keseorangan sebab family aku yang lain turut bersama aku. sumpah aku menangis gila-gila. tapi sekarang aku jarang menangis teringatkan abah. biarlah.. biar dia tenang kat sana. aku redha dengan dugaan terbesar dalam hidup aku.

360 darjah kehidupan aku sekeluarga berubah. ye. berubah. tapi takpe.. aku adik beradiik kuat. aku takkan mengeluh sebab pernah jugak aku bergurau ngan ma.. "kalau la abah ado ma ke.. mesti.. bla...bla..." tak sengaja tuh! pastu tengok-tengok ma menangis. haha! dia memang kuat berdrama. hurm.. lepas abah pergi, aku jadi baik ,kamceng gila ngan ma. A sampai Z secrect aku dia tahu. macammana entah aku boleh rapat sedangkan selama nie aku lansung tak amik peduli sal sesape. sebab? aku rasa terpinggir. tapi lepas abah takda aku luang banyak masa ngan ma. pergi teman dia beli ubat, barang rumah, shopping, macam-macam lagilah. kalau lah dari dulu lagi aku ngan dia macam nie... =)

abah pergi sebulan sebelum aku masuk belajar. sebulan lebih tak pun kurang dari sebulan. aku rasa kurang kot sebab ma takleh nak hantar aku sebab belum cukup 40 hari. aku tak nangis. langsung tidak! aku excited adalah. bangga! sebab abah selalu cakap time aku spm dulu. nok main-main lah tapi asal masuk u jagn duk dumoh jah. last-last aku dapat jugak!  tuhan kaya.. abah sempat mendengar /tahu yang aku dapat UiTM. tapi, yang lucunyer aku leh tertukar ngan UTM kat skudai johor. jauh tuhhh hahaha.. yang lucunya.. ramai-ramai menangis . maksedara aku, kak sepupu aku, ma, termasuklah abah sendiri. ye lah,, jauhh tu nak gie hantar. nak ulang alik pom susah. haha.. last-last UiTM chendering je pom. tapi 2minggu lpas tu.. abah pergi.. aku malas nak cerita macammana cukuplah sekadar memori terpahit aku. 

BANYAK BENDA YANG AKU NAK BUAT TUK DIA ;-
  • aku baru belajar kereta nak buat lesen time abah ada lagi. dia selalu kata boring duk rumah . sebekk gitu jah. dia selalu suruh aku cepat-cepat siap lesen bawak dia naik kereta gi jengjalan. tapi... tak sempat. takpe bah, poh sokmo bawak ma and adik-adik gie jengjalan. =) takpe.. tak leh bawak abah poh still boleh bawak ma. selalu bawak dia gie jengjalan. adik aku ngan ma adalah orang paling excited kalu aku balik tau! sebab aku layannn je dorang nak gi mana-mana. nak-nak adik aku. HIKMAHNYA kat sini, aku rapat ngan adik aku yang satu ketika dulu aku menyampah betul ngan dia! siyesly! hahahaha
  • abah ajak makan tapi kena tunggu dia sehat sebab dia cakap time tuh dia xlalu pun tengok makanan. fine.. kena tunggu. tapi sekarang, poh selalu bawak ma ngan adik kua makan. kadang-kadang pipi(abang aku) pom kua makan jugak. HIKMAHNYA, kalau dulu nak duduk semeja makan-makan pon susah. sekarang? =)
  • nak pergi bercuti. itu tak tercapai lagi. sebab kekangan masa. pipi cuti tak sama ngan  poh. pastu adik pulak sekolah lagi. susah. tapi abang aku selalu kata INSYAALLAH.. kita satu family akan gi.. =)
banyak! terlampau banyak kalau nak di ceritakan sal arwah... ermmm...... tak pelah.. malas nak layan feeling-feeling. yang penting. doakan arwah.. sentiasa kuat. chill ! alhamdulillah aku nie jenis orang yang tak mudah layan perasaan . malas nak pikir. 

semoga abah di tempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman. aminnn




No comments:

Post a Comment