Monday 13 May 2013

randoms

jujurnya.. aku tak tau nak taip ape.kadang-kadang cam bangang pun ader. selalu je update entry. sampaikan takder ape nak diceritakan. tapi.. bila aku terrbaca blog kawan sekolah rendah aku nie. aku jadi terhibur and yes! semangat nak menulis tuh datang. tapi ikhlas aku cakap yang aku tak tau nak taip ape. 

hurm.. masa depan . hur,mm,kawan aku nie dia rungsing ngan masa depan dia. dia tertanya-tanya.. ape yang dia belajar nie  adakah dia akan aply dalam kehidupan seharian dia? and entry yang dia tulis tuh sedikit sebanyak membuka minda aku. ye lah,betul ape yang dia tulis. kadang-kadang tuh sampai tersengih pulak aku mengiakan pandangan dia.

well, betul ape yang kawan aku cakapkan. aku pun tertanya-tanya ngan hidup aku nie. apekah masa depan aku? jalan yang aku pilih nie betul kah? aku pernah mendapat tawaran SPA sebagai Nurse. dan aku tak suka nurse. jadi aku berkeras tak mau pergi. bodoh kah aku? ramai yang macam " ya allah poh.. ruginya mu.. poh..bla,.bla.. bla" sampaikan kekadang terbit satu rasa kesal dalam diri nie. tapi aku sentiasa memberitahu dan menenangkan diri aku.

 "ada hikmah ape yang aku pilih. rezeki ada di mana-mana"

kadang-kadang aku tak tau kenapa aku berkeras untuk memilih sains sebagai tiket untuk aku berjaya. sedangkan dulu cita-cita aku untuk menjadi peguam. entah mengapa time isi UPU dulu kos sains ini yang aku pilih. bukan cakap aku tak layak. tapi kadang-kadang aku terpikir, ape aku akan jadi? doktor? engineering? arkitek memang tak lah. kekadang aku mengeluh sendiri. haishh.. ape yang aku pelajari selama 3 tahun nie memang berat. terlalu abstrak dan seni dan rumit untuk aku ingati. tapi, aku biasalah study hanya untuk test.  mana nak ingat semua tu kan?

sejujurnya, jika ditanyakan cita-cita aku, aku tiada jawapan. dari zaman sekolah lagi. aku hidup tak konsisten. sebab bagi aku.. aku ikut ape yang aku mampu. nak jadi ape jadilah. masa depan. huh, terlalu misteri untuk aku rungkaikan. sampai satu tahap di mana diri ni dah letih and membuatkan kita akan tertanya-tanya , apakah sebenarnya aku tengah buat?? ape yang ada pada aku untuk aku bekalkan dan menjadi kunci kejayaan aku? kenapa pulak aku mengarut pada benda yang tak penting?? entahlah. =(

kan senang kan? kalau kita tahu apa yang terjadi pada diri kita 10 tahun akan datang. berbaloikah ape yang kita lalui selama ini? ape yang mampu kita perolehi. kadang-kadang aku rasa diri aku begitu kerdil. aku hanyalah pemegang diploma. dan insyaallah degree, akan datang. nak di bandingkan ngan kawan-kawan aku yang jauh lebih bijak di serata ceruk Malaysia dan lebih-lebih lagi dunia. aku kagum dengan kejayaan mereka masing-masing. sangatlah mengagumi. dan jika di bandingkan dengan diri ini. ya allah, betapa kerdilnya aku.

p/s: semoga aku lebih ariff dan bijak mengatur masa depan aku. cuba bangun. merancang cita-cita. berhenti mengharapkan benda yang tak mungkin menjanjikan kebahagian dan kejayaanmu. HApipahhh!! 

XOXO,
nur hafifah hazizi 



No comments:

Post a Comment