Thursday 31 January 2013

Rentetan Kematian Mati Lemas Pelajar UiTM, Terengganu.

Alhamdulillah, syukur.. aku masih berpeluang menulis sesuatu kat blog aku nie. da lama kan? almost 2 weeks kot aku tinggalkan blog aku nie sepi. hehe.. nak buat macammana.. i busy uollss. oklah, lately, kerap betol aku mendengar orang meninggal. tapi hati nie sekadar bersimpati je lah. kawan sekelas aku aisyah, ayahnya meninggal 3 hari lepas. abang ipar sepupu aku pulak meninggal waktu tidur. ya allah, tak terduga betol. tak siapa sangka bukan? dan yang paling berbekas di hati ini ialah kemalangan junior aku, adik nor muhammad fitrie dari Pasir Hor, Kelantan meninggal dunia. ( al - fatihah kepada arwah-arwah)

terkejut bukan kepalang , aku dan rakan-rakan rumah sewaku. semalam, lepas habis menjawab Test CHM 360. amaninan adalah mengajak aku, mai , kak ayu ke kedai untuk beli sedikit buah tangan. maklumlah, esoknya (hari ni) nak pergi ke rumah tuan sewa rumah kami. segan lah pergi tak bawak pape ye tak? so, lebih kurang pukul 10 lebih la. kami berempat pun bergerak la ke 7e. nak dijadikan cerita, kami pun terserempak dengan Pn.Shida ( pegawai pihak Kolej), En . Amin ( ketua unit keselamatan), dan En, Zubir ( pegawai keselamatan). masing-masing muka cuak. hairan jugak aku. 

Pn. shida : hai, kakak. dah pukul berapa nie? kenapa tak balik lagi kolej?
aku: err, puan, saya duk rumah sewa
Pn Shida: oh lupa, dah lewat. terus balik rumah ye. *tapi masih lagi sibuk.

aku ngan polosnya (polos kah?) hanya mengangguk dan senyum. gabra jugak hati nie. manalah tau kena marah ke ape kan? hehe.. masuk je lam 7e. Pn Shida lintas giliran kami untuk bayar. lepas tuh dia macam kelam kabut je. hairan. memang kami berempat nie hairan. dengan cik zubirnya tak habis-habis angkut roti. eh?? ada apa malam nie?? 

aku: banyaknyee roti puan. nak buat ape nie? ada Kemahiran Insaniah ke esok?
En Amin: untuk polis bantuan nie. ada budak lemas.
* aku ngan kawan-kawan aku tuh hanya bagi reaksi.. like, ooooo.. ok.. orang lemas. tapi? siape? takkan ada kaitan ngan pihak UiTM kn?

kak ayu: students kita ke?
En Amin: yelah, awak part berapa?
Ama: part 6 tuan.
En. Amin: nie budak lelaki. adik pada awak. baru part 3. budak OM (office managment). Fitri. budak kelantan. kamu  kenal ke? *we olss like. mengeleng laju sambil lagi terpikir. kenal tak eh? tak kot... 
aku : ooo, macamana budak tuh tuan? da kua icu ke?
En Zubir: tak jumpa lagi.hilang * ASTAGA. mengucap panjang saat tuh. ke empat-empat kami macam terkejut gila.. meremang bulu roma. kaget. ya Allah.
aku : astargfirullah, lepas tuh? bila lagi tuan?
En Zubir: petang lagi. nak dekat maghrib. * sekali lagi kami tersentak. ya allah.. mana mayatnye? dah malam buta nie. saat tu  kami hanya berharap yang, andai dia sudah tak bernyawa, ya Allah, kau temukanlah para pencari dengan mayat arwah. temukanlah ya allah.
Pn.Shida, En Amin, En Zubir pun bergerak keluar dari 7e tuh. 
aku: tuan! tuan! positve ke negative? (merujuk kepada peluang untuk hidup).
En.Zubir : haiii, berat saya wase. negative. dari petang lagi hilang nie.

Ya Allah, TAK PERCAYA! TAK PERCAYA!!!

tak sudah sudah kami berfikir. seram! balik rumah sewa terus kami ceritakan pada mereka yang belum tahu. masing-masing tergamam. Ya Allah, mudanya. Ya Allah, temukanlah mayatnya. Ya Allah.. sedih.. walaupun saat tuh kami tak kenal siapa lagi gerangan orangya. aku on9 fesbuk aku. tunggu kot-kot adalah students lain update kan status .siapa fitri? familiarkah ? dan Alhamdulillah, pertanyaan kami terjawab apabila saudara Syahmi Ruhaizat memberikan link Fesbuk arwah. bila kamni stalk profile dia. kawan rumah sewaku  terjerit.

wanny: ya allah! budak nie! aku kenal. nie gang-gang bulat nie! 
ala: ye la.. ala pun kenal nie.. 
dan hampir sebuah rumah sewa tuh tengok masing-masing kenal. termasuklah aku. aku agak lambat nak ingat orang tapi aku rase aku pernah jumpa dia.

fara anisa: heii! dia lah yang aku nampak tadi.baru petang tadi. Ya Allah. aku kenal. handsomenya. sayang!
wannny: hola fara.. aku baru je senyum kat dia tengahhari tadi. poh! aku baru je senyum kat dia poh.. baru je.. ya Allah.. dia dah takda. aku baru... bla...blaa..
aku hanya mampu cakap " ye,ye, ye nie, nak buat macammana nie.. dah sampai masa dia nie."
reaksi kami? Ya Allah... tak terduga dek akal. sekali lagi kami di gemparkan mayat arwah berjaya ditemui di persisiran pantai pandak. tapi dekat dengan pangkalan pihak Navy.  maybe (500 m - 800 m) dari tempat kejadian. Alhamdullillah.. sekurang-kurangnya mayatnya ditemui. =)

hari nie, time nak masuk lab CHM. aku terrrdengarlah kawan aku mat din ( seorang gang Kolej JPKK) tengah syok bercerita itu ini sal si arwah taw. aku break! nak tau cerita jugak nie. menurut mat din:

"  aku pun tak tahu jugak poh, tapi aku dengarlah dorang gie ramai. satu kelas. mungkinlah kot ada BBQ. then bila semua balik tinggal gang lelaki. 4 orang. sorang tunggu lam kereta. taknak mandi. 3 orang termasuk arwah pergi mandi. sebelum mandi tu dah ada pak cik tegur. ombak besar jangan mandi. dah gelap nie (nak maghrib)  tapi tulah, nak jadi sabit. dorang pun mandi jugak. budak lelaki kan? tiga-tiga mereka tak pandai berenang. Bulat, kawan dia da angkat dah dia. sebab dia cakap tak larat lah nak berenang. aku penat sangat lah. so, dia pun berpaut lah dengan si bulat. dah sampai kat kawasan cetek dah poh. boleh berdiri dah. bulat da boleh papah dia dah. tapi tuhan kaya, ombak besar datang lagi sekali. bulat terjatuh. dan arwah dihanyutkan. masing-masing tak dapat tolong. mungkin sebab kaget dan ombak besar."

saat tuh jugak, air mata aku berair. Ya Allah. MATI ITU PASTI kan? dia dah selamat dah. mereka dah berpijak pada tanah dah. dah nak naik dah. tapi ombak tetap datang ambil dia. menjemput dia. ajal datang. astaga. aku takut. ketar. KEMATIAN tak kira umur, rupa, perangai.
ALLAHUAKBAR!


aku: mesti kawan dia histeria kan din?
mat din : holaa poh, ketiga-tiga menangis tak berhenti kat kolej. nak-nak si bulat. mesti dah rasa bersalah. sebab arwah terlepas dari  tangan dia. 

aku  bersimpati. simpati pada mereka. ya allah, kalaulah aku di tempat kawan nya, bagaimana nak describe perasaan ini?? " aku dah boleh selamatkan dia. dia boleh hidup kalau aku tak jatuh. dia masih boleh tersenyum! boleh bergembira. ya allah.. beratnya dugaan mu Ya Allah . kau kurniakan lah ketabahan di hati mereka."

huh.. * mengeluh. aku dan kawan-kawan aku masih lagi tertanya-tanya. masing-masing sebak. dalam bekasnya di hati kami. masing-masing takut.

1. takut, sebab arwah sebaya kami. tak perlu tunggu tua. mati itu pasti. Allah dah tetapkan. ya.. tapi bila ajal kita?  esok? lusa? even 5 minit pun kita tak pasti. masih bernyawakah kita? atau sudah menghadap malaikat Izrail.

2. seseorang itu kami kenal, malah, tragisnya kematian arwah. dia mampu di selamatkan. mengucap poh. jangan ikutkan perasaan. dah sampai waktunya.

3. bagaimana sakitnya ketika di penghujung nyawa itu? ya allah, terlalu muda arwah itu. untuk merasa sakitnya mati. lebih-lebih lagi mati lemas. tanpa sebarang petanda. 5 minit tadi dia tengah tersenyum, ketawa. 5 minit kemudian dia sedang terkapai-kapai kelemasan dan 5 minit kemudian dia sudah lenyap. tiada. ya allah..

4. bagaimanakah suasana di alam kubur? barzakh? mampukah dengan amalan kami yang ciput nie menjawab segala pertanyaan malaikat Munkar dan Nakir.


yang pertama: (مَنْ رَبُّكَ)

“Siapa Rabbmu”
yang kedua: (وَمَا دِيْنُكَ)
“Apa agamamu”
yang ketiga: (وَمَا هَذَا الرَّجُلُ الَّذِيْ بُعِثَ فِيْكُم)
“Siapa orang yang telah diutus di antara kalian ini?”


air mata aku menitis. aku sedih. takut. kalau aku. aku belum bersedia menghadapi mati.tapi, tak siapa sedia bukan? tak siapa tahu. aku doakan Allah mengurniakan ketabahan di hati keluarga arwah. begitu jugak dengan rakan sahabat arwah. sama-samalah sedekahkan al fatihah kepada arwah. aku ada terbaca satu status fesbuk . dia mengatakan yang arwah ini seorang yang happy go lucky, suka ketawa, susah nak marah. aku tersenyum. engkau baik dik( arwah) sebab itu Allah menjemput adik. akak doakan kesejahteraan adik. walaupun kita tak pernah kenal. tapi terima kasih dik. kisah adik telah membantu mengingatkan akak kepada kematian. akak berterima kasih pada adik. dan kita?  ingatlah, kematian. semua yang bernyawa akan menghadapinya. lambat atau cepat. bagaimana? harap-harap apabila kita di jemput dalam keadaan yang baik. maksud aku bukan dalam keadaan tragis. kawan ku, maisarah kata kita boleh meminta mati dalam keadaan baik. so, ingat-ingatlah. doakan supaya kita tak terlalai dan cuba sedaya upaya mengumpul amalan sebelum ajal datang menjemput. amin. =)

tulus ikhlas,
nur hafifah hazizi





No comments:

Post a Comment