Tuesday 12 February 2013

Jodoh itu rahsia Allah s.w.t kan?

 hye..!
memang sengaje anak dara nie buang tabiat tau! tido then terjaga balik. menyampah betul lah! mata2.. kenapakah?? huhu

oklah.. pukul 7petang tadi rioh rendah rumah aku ngan kerenah abang aku. lepas mengusik adik aku ,dia pulak usik my mum. riuh lah. si ibu and anak bongsu tuh dah jugak popet-popet mintak berhenti. i tak tau lah ape jenis gurauan beliau lakukan terhadap my mum n adik sebab i tengah memasak hokey kat dapur. ehem! ingat kita tak pandai masak ke? pandai hokei! cuma td saje je i masak maggi kari berapi. hehe =) malas nak melayan. i pun ngan muka seposen bawak semangkuk maggi, healthy maggi ok. ade ayam,telur and sedikit sayur. hehe. saja mencantikkan maggi gua. i bukan vagi ok!.

dengar lah adik aku duk berbalas mulut ngan abang aku. pasal ngorat mengorat lah. suka atie kamu lah. yang penting jangan curi maggi aku. habis je niat murni aku tuh aku luahkan dalam hati.. ahaaa! terjonggol muka abang aku curik maggi. hampeh! hampir separuh kot dia telan. aku pun marah la. lapar ok! 

aku: hoi! habislah maggi aku! perangai hudoh la mu nie.
abang aku: dekut teh! ore make siket jah pun. 
aku: taik eh! banyok nie. molep siket. nok makan gie buat sendiri lah! jangan kaca ore gak. 
sedass jentikan mendarat di dahi aku. tahan je lah perasaan amarah ketika itu. kalau tak memang kaki aku saiz kaki 6 takpom 7 nie memang akan mendarat dah atah dahi dia pulak. wat the hell.

"patutlah gewe tuh lari, peranga hudoh dekpom" bisik aku. saja nak suruh dia dengar sambil tersengih-sengih.. dan memang dia dengar. terbahak-bahak ketawakan aku. yelah protes aku , aku takkan melawan sebab tau sakit aku. aku balas mulut je lah. 

abang: mana tau aku putus gewe? aku adolah gewe. mu tau gapo. mu tuh tok laku.
aku: bukan tok laku. aku jah tokse kokre. ramaiii la yang tergila-gilakan aku. *poyo ok! menegakkan benang yang basah. hehe *serentak my mum n adik serta abang ketawakan aku. tahu sangatlah aku yang dorang memerli.
ma: ado gewe gapo. handphone takdop batery pun tok cas. adik pun ado gewe. masam-masam adik pun ado ore nok. mu tuh tak dop pun. * n bisinglah mulut si adik membela diri dengan ma.
abang: tau! koya mu tuh. 
aku: hello, rama lah! tok ke lah nk tunjuk ko mu. *mula bersemangat untuk membalas.
abang : mano2? sapolah nok ke mu.. peranga macam jantan, bersepah, pemalas bla..bla.. *kaw-kaw ok kutuk aku.
aku: eleh, macam lah dia baik sangat. *mencebik
abang : ada ke yang nakk? *nada perli ok. nak tergelak pun ada ketika tuh.
aku: adolah! acu duk diam gak. makan pun tak senang. *bunyi soksek-soksek kat belakang. mesti ma tengah berkomplot dengan anak-anak terunanya mengutuk anak daranya,. malas layan eh!
abang: beratlah, nantikan tok nikoh lah mu.jgn milih sangatlah. nanti tok laku. ma, ank ma hok nie tok nikoh laa..
ma: jangan kata gituh mat!
aku: jodoh tuh.. tak perlu cari lonie.. tibo maso ado lah muncul. lambat atau cepat jah.sibuk jah! nikoh-nikoh la mu tuh. sibuk hal orang bakpo?
abang: haha..jodoh tuh keno cari tapi. dia tak mari golek depan mato. macam rezeki jugak.
aku: bialah. lau takdop ore leh trima nak wat gano.
* angkat punggung basuh mangkuk maggi. abang aku menyambung lagi hujah-hujahnya. aku dengar tapi malass nak layan lah. bukan menang pun cakap dengan dia.

and aku pun mulalah tepikir-pikir. kenapalah susah sangat nak temui seseorang. haishh.. bulan 8 genap 2 tahun aku sendiri kot. impian aku nak kahwin awal tapi dah memang kompem2 aku rasa aku nikah lewat. hehe. lucunya! kenapa pulak sal jodoh nie dijadikan isu. ? entahlah. nie semua mulut masam abang aku lah nie. eleh, aku perangai hero nie pun menurun dia lah jugak pun. adeke salahkan aku pulak. wat the hell! haha tapi memang betollah kata dia, aku punya seribu satu kekurakuangan. aku nie perangai cam jantan, sopan santun tuh adelah lam 60 %. yeke? ye lah kot. hehe. tak pandai wat kerja rumah. kerja dapur?? siket-siket boleh la. entah lah. takpayah pening-pening lah , jauhhh lagi. mungkin sekarang aku tak punya sesape tapi manalah tahukan? aku dah letih lah nak cakap sal gewe-gewe nie. aku bukan memilih. aku nak yang betol-betol. susah ke nak paham?? takpelah. duhai hati, bertahanlah ye. sekarang pun hidup aku pun dah happy. ada ma,abang,adik,adam,abu, n kengkawan n sepupu sepapat.hadap dorang hari-hari pun dah boleh buat aku lupakan dunia FB,Twittter, Whatsapp, any msg bagai. yang penting? aku sihat, happy n ceria. bukan ke tu dah cukup?? nantilah.. kat degree karang i cari pakwe ok. tanak sorang tapi terus ngaap sepuluh. haha! gelojoh kau! takderlah. saya nak sorang je. satu pun susah nak cari. apatah lagi sepuluh. huhu! ingt aku nie Nelydia senrose pujaan ramai tu ke? aku nie hanyalah Nur Hafifah Hazizi sahaja. bukan mereka-mereka yang megah di luar sana. =)


lots of love,
nur hafifah hazizi


2 comments:

  1. hahaha
    xpo2
    ak hok tuo ni pon xdop gewe ag poh..

    ReplyDelete
  2. haha.. u takde gewe sebab u memilih tau..
    i nie bukn cam u lah broo! huaaa
    sedih

    ReplyDelete